2015-08-17
Zasady przyjmowania wniosków i wydawania dowodów osobistych
Zasady przyjmowania wniosków i wydawania dowodów osobistych
Ministerstwo Cyfryzacji od 2016 r. umożliwiło składanie wniosków o wydanie dowodu osobistego przez Internet (gov.pl). Realnym i istotnym kłopotem w skorzystaniu z tej usługi jest uzyskanie przez wnioskujących poprawnego zdjęcia biometrycznego, które spełnia wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Kreator zdjęć do dowodu rozwiązuje ten problem.
Dzięki bezpłatnemu kreatorowi zdjęć można wykonać zdjęcie do dowodu szybko i bez wychodzenia z domu. Wystarczy ustawić się do zdjęcia zgodnie z instrukcją, która znajduje się na stronie, a kreator wykona resztę pracy tzn. wykadruje zdjęcie, zapisze je w odpowiednim formacie pliku oraz ujednolici tło..
Takie zdjęcie obywatel może użyć jako załącznik do wniosku o wydanie dowodu na stronie gov.pl – uzyskaj dowód osobisty dzięki czemu zmniejszy się jego kontakt z urzędem. Obywatel osobiście będzie musiał wyłącznie odebrać dowód w urzędzie, a nie składać wniosek papierowy, co wydłuża kontakt bezpośredni i zwiększa ryzyko zakażenia.
Generator zdjęć biometrycznych do dowodu osobistego
I. Zasady przyjmowania wniosków na dowód osobisty:
- Wniosek na dowód osobisty składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
- Złożenie wniosku na dowód osobisty wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy w Urzędzie Gminy. Istnieje również możliwość złożenia wniosku w postaci elektronicznej - podpisany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, ePUAP lub bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
- Wg artykułu 26. ustawy o dowodach osobistych z dnia 6 sierpnia 2010 r.,osoba, która nie ma możliwości złożenia wniosku osobiście w siedzibie organu gminy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkodzie, powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby. Tylko w takim wypadku dowód odebrać może pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania jego odbioru. Gdy złożenie wniosku w sposób opisany wyżej jest nieuzasadnione, odmawia się przyjęcia wniosku.
- Wniosek składa:
- osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
- osoba, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni,
- rodzic / opiekun prawny - dla osoby małoletniej lub osoby, której ubezwłasnowolnienie potwierdzone jest postanowieniem sądu,
- kurator - dla osoby, której ograniczenie do czynności prawnych zostało potwierdzone wyrokiem sądu
- Wniosek na dowód osobisty dla dziecka poniżej 18 roku życia składa jeden z rodziców. Dziecko powyżej 5 roku życia musi być obecne podczas składania wniosku lub podczas odbioru dowodu osobistego.
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat, wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.
- Dowód małoletniego odbiera tylko ten rodzic, który składał wniosek
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
niezwłocznie w przypadku :
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego i zmiany adresu zamieszkania
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
- Osoba odbierająca dowód przedkłada dotychczasowy dowód osobisty (który podlega unieważnieniu w chwili odbioru)
- Dowód osobisty odbiera się osobiście
- Wszystkie dowody wydane przed dniem 01 marca 2015r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.
- Zmiana adresu zameldowania posiadacza dowodu osobistego po 01 MARCA 2015r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.
- Dowód Osobisty odbiera się w urzędzie gminy, w którym został złożony wniosek.
- Od 1 stycznia 2010 r. dowód osobisty wydawany jest bez opłaty.
II. Fotografia
- Wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku,
- wykonana na papierze fotograficznym lub papierze fotograficznym przeznaczonym do drukarek, kolorowa,
- o wymiarach 35 x 45 mm,
- wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorująca naturalny kolor skóry,
- obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźne oczy, zwłaszcza źrenice
- przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nie przesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
- Dopuszcza się fotografię w ciemnych okularach dla osoby z wadą wzroku potwierdzoną przez orzeczenie o niepełnosprawności oraz w nakryciu głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii potwierdzone przez zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej,
III. Utrata/uszkodzenie dowodu osobistego
Utratę lub uszkodzenie dowodu zgłasza niezwłocznie osobiście lub drogą elektroniczną:
- posiadacz dowodu osobistego,
- rodzic / opiekun prawny / kurator w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
Utratę dowodu lub uszkodzenie należy zgłosić na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego:
- w formie dokumentu elektronicznego - tylko w organie gminy, który wydał dowód osobisty, poświadczenie zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu wydawane jest na żądanie
- osobiście - w organie dowolnej gminy - zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się nieodpłatnie
- w dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej - osoby przebywające poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście lub pisemnie za pomocą poczty lub telefaksu,
- Uszkodzony dowód stanowi załącznik do formularza.