2015-08-17

Zameldowania i wymledowania

I.  Zameldowanie na pobyt stały i czasowy trwający ponad 3 miesiące

  1. Osoba przebywająca na terytorium RP jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  2. Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
  3. Osoba, która chce się zameldować musi wypełnić odpowiedni formularz i z wypełnionym drukiem zgłosić się do urzędu osobiście lub przez pełnomocnika wraz z właścicielem budynku mieszkalnego.
  4. Właściciel budynku musi przedstawić tytuł prawny do lokalu oraz dowód osobisty. Osoba meldowana również musi okazać dowód osobisty, ewentualnie zaświadczenie o wymeldowaniu się z poprzedniego miejsca zameldowania jeżeli została wymeldowana.
  5. Osoba meldująca się nie musi wymeldowywać się z poprzedniego pobytu stałego. Istnieje możliwość automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu zamieszkania.
  6. W przypadku zameldowania w nowo wybudowanym budynku należy przedstawić zaświadczenie o oddaniu budynku do użytkowania i nadaniu numeru domu.
  7. Po dokonaniu formalności wydawane jest zaświadczenie potwierdzające zameldowanie.
  8. Zgłoszenie urodzenia dziecka w odpowiednim Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje zameldowanie na pobyt stały. Dziecko zostaje zameldowane w miejscu zameldowania matki

 

II.      Wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego trwającego 3 miesiące

A.     Pobyt stały

  1. Istnieje możliwość automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu się w nowym miejscu.
  2. Nie wyklucza to możliwości wymeldowania jeżeli osoba zgłosi się do organu poprzedniego miejsca zamieszkania. Wypełnia wówczas odpowiedni formularz i otrzymuje zaświadczenie o wymeldowaniu.
  3. Zgłoszenie zgonu w Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej.

B. Pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące

  1. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu czasowego trwającego powyżej 3 miesięcy jest obowiązana wymeldować się w organie gminy najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
  2. Wymeldowania można również dokonać w nowym miejscu pobytu stałego, wskazując dotychczasowy adres, z którego ma nastąpić wymeldowanie.
  3. Jeżeli okres pobytu czasowego odpowiada okresowy zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona z obowiązku wymeldowania się.
  4. Osobie wydaje się zaświadczenie stwierdzające dopełnienie obowiązku wymeldowania się.

 

III. Wyjazd za granicę RP

  1. Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice RP skutkuje wymeldowaniem z pobytu stałego i czasowego trwającego ponad 3 miesiące.
  2. Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice RP, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót.

 

IV.    Obowiązek meldunkowy cudzoziemców

  1. Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handku (EFTA)  - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej, przebywający na terytorium RP jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
  2. Cudzoziemiec niewymieniony w pkt. 1 przebywający na terytorium RP ma obowiązek zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego najpóźniej czwartego dnia od dnia przybycia do tego miejsca.
  3. Cudzoziemcy zwolnieni są z obowiązku meldunkowego, jeżeli ich pobyty na terytorium RP nie przekracza 14 dni.
  4. Cudzoziemiec, który chce się zameldować, wypełnia odpowiedni formularz i osobiście składa go w organie meldującym. Razem z osobą meldującą się, do urzędu musi zgłosić się również właściciel lokalu z dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu i z dowodem osobistym.

 

A. Pobyt stały

  1. Cudzoziemiec spoza UE dokonujący zameldowania na pobyt stały przedstawia kartę pobytu wydaną w związku z:
  • udzieleniem zezwolenia na pobyt stały,
  • udzieleniem zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
  • zgodą na pobyt ze względów humanitarnych,
  • ochroną uzupełniającą,
  • nadaniem statusu uchodźcy w RP:
  • dokumentem „zgoda na pobyt tolerowany”, 
  • udzieleniem w RP ochrony uzupełniającej,
  1. Cudzoziemiec będący obywatelem UE dokonujący zameldowania na pobyt stały, przedstawia:
  • ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo
  • ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu albo zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE lub oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium RP.

 

B.  Pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące

  1. Cudzoziemiec nie będący obywatelem UE  dokonujący zameldowania na pobyt czasowy przedstawia wizę, a w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy, albo cudzoziemiec przebywa na terytorium RP lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE:
  • Dokument podróży
  • Tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca
  • Kartę pobytu
  • Dokument „zgoda na pobyt tolerowany”
  • Zezwolenie na pobyt czasowy
  • Zezwolenie na pobyt stały
  • Zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
  • Decyzja o nadaniu statusu uchodźcy w RP
  • Udzielenie ochrony uzupełniającej
  • Zgoda ze względów humanitarnych
  1. Cudzoziemiec będący obywatelem UE, dokonujący zameldowania na pobyt czasowy , przedstawia ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo oraz ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela UE lub, w przypadku braku zaświadczenia, składa oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium RP.

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..